media details [cee]

October 24, 2007

ringier takes over czech newspaper Aha!

Filed under: czech republic,newspapers,transactions — iann @ 12:57 pm

aha20071018.jpg

One more movement after the one in Serbia from ringier who buys also the czech daily newspaper Aha! from Ebika and in the same time the whole editorial team, consolidating its position as leader on the dailies market in the country. Ringier also owns the most successfully sold daily in Czech Republic, Blesk, which has a sales average of 444,000 copies and an audience of 1,548,000 readers (2006) and the sports daily Sport with sales of 67,000 and audience of 297,000 readers (source: wan/world press trends). Aha was launched in October 2004 and has recorded average sales of 140,022 copies per edition in august 2007, due to a circulation of 211,477 and an audience of 347,000 readers.

czech_newspapers.jpg

October 18, 2007

a romanian appointed COO for american media company CME

Filed under: central and east europe,on the move,tv — iann @ 9:27 am

adrian-sarbu.jpg
The American company Central European Media Enterprises (CME) has announced the appointment of Adrian Sarbu as operational director (COO) of the entire group. This is the first major promotion of a Romanian executive in the management of a company that is listed on the international stock exchange market [Nasdaq/ US and presently is worth 3,5 billion dollars].

CME operates many TV stations in Central and East Europe – Czech Republic, Romania, Slovakia, Slovenia, Croatia and Ukraine. The group is owned by the Ronald Lauder. Last year, the company registered a total income of 603 million dollars and an operational profit (EBITDA) of 218 million dollars. During the last year, Adrian Sarbu has been coordinating directly the operations in Czech Republic and Slovakia, which have brought, according to the final statistics in 2006, 70% of the turn over and 85% of the operational income.

Sarbu says that he accepted this position due to the fact that he was bound to CME, both as manager and as partner. “In 1994, Ronald Lauder was the only man that helped me redefining PRO TV. Last year, when CME needed my experience as well as my time in order to bring the operations in Czech Republic and Slovakia at the Pro TV’s level of quality, I agreed to take this responsibility. Also, assuming the new position is first of all a moral duty to my partners”, stated Adrian Sarbu in a interview for Romanian news agency Mediafax [part of his media group Media Pro Group].

CME and the present general director (CEO) of the company, Michael Garin has encouraged the promoting of the regional managers, who were allowed over the years to manage the operations by their own rules. “During the four years of my running CME, the numbers of directors in Central and East Europe has increased to the top management level. The financial power of CME increased due to the fact that these managers have a great know-how of these countries and also great professional abilities. CME is different from the majority of the international television companies because all of our TV station directors are coming from the country in which we operate. This makes me really proud”, said Garin cited also by Mediafax.

In the press release of CME in which is announced the appointment of Adrian Sarbu, he stated: “I spent the last ten years in CME and I know from my own experience how talented our TV stations directors are. I am honored that I have the privilege of working with these people. The most important lesson that I have learnt during these years is that obtaining performance year by year is always acknowledged. CME and the local management teams will continue to focus on the increasing the profit and development of new opportunities in the markets where CME is presently operating and also beyond them”. (more…)

October 17, 2007

new ringier tabloid in Serbia

Filed under: launch,newspapers,serbia — iann @ 11:37 am

alo_serbia.jpg

Ringier brings ALO!, a new daily newspaper on the market in Serbia. The new tabloid newspaper commences with 16 pages in 350x520mm format, a print run of 150,000 copies and appears monday to saturday. the first two editions will be distributed free, and from Wednesday 17 October for nine Serbian Dinars.

Ringier is also publishing the newspapers BLIC and the free sheet 24 SATA. there are not data about circulation but you can make an opinion regard serbian market after readership :

newspaper/ readership/ publisher
blic/ 650,000/ blic press [ringier]
vecernje novosti/ 636,000/ novosti ad
kurir/ 495,000/ kurir info
press/ 174,000/ npc international
politika/ 172,000/ politika ad [waz]
sportski zurnal/ 66,000/ politika ad [waz]
dnevnik/ 46,000/ dnevnik press [waz]
sport/ 40,000/ / novosti ad
glas/ 38,000/ kurir info

free daily: 24 sata /154,000

October 16, 2007

The first independent figures of romanian sites after two months of monitoring

Filed under: internet,romania — iann @ 12:39 pm

The media audit system BRAT has made official on monday the first figures of the Audience and Internet Traffic Survey for a number of 146 Romanian web sites, after two months during which the data were monitored by the new system.

The daily average of online single visitors in Romania according to the new system of monitoring from Brat is about 32% lower than the one monitored by competitor Trafic.ro, according to the first survey released and cited by dailybusiness.ro. The first ten most visited web sites  from 146 web sites monitored by Brat have recorded a daily average of 28.074 single clients in September. In Brat’s opinion, the single clients represents the number of computers from which a certain web page is visited in a certain period of time. The similar tool used by Trafic.ro is “absolute single visitor”. According to Trafic.ro. a single visitor is monitored one time, despite the number of its visits in a certain period of time.

“Presently we have 190 web sites monitored by Brat, but for 40 of them we shall make official their traffic data further, after they reach two months of monitoring according to our system”, declared for dailybusiness.ro Arina Ureche, General Director BRAT. She also said that, starting April-May 2008 there will be available, along traffic data, also some demographic information of the web sites.”This is based on an offline survey which will offer information about the structure and the number of the online users in Romania and also on an online survey on a representative pattern of the online users in our country and on the traffic data monitored by the SATI system”.

Brat’s representatives expect that, in the same time with the first figures published, the numbers of publishers who will register their web sites in SATI system should increase to over 40 web sites in the next two months. “All the major media trusts and almost all the important online publishers have already registered their web sites in our survey and we expect that from the moment of the first figures published on Monday, the numer of those who choose BRAT as their audit system to increase”, stated Ureche. (more…)

October 15, 2007

new heads for Ringier’s branches

Filed under: hungary,on the move,serbia — iann @ 9:51 am

Béla Papp, formerly General Manager of Ringier Hungary, will be head of Business Development for Ringier Group starting on 1 November 2007. Attila Mihók, General Manager of Ringier Serbia, will succeed him as General Manager of Ringier Hungary. These appointments come only one month after Marius Hagger (Swiss, 44) was appointed as GM of Ringier Romania, replacing Alexander Theobald, who went back to Switzerland and who will be in charge for Romania and Hungary and Marco Stettler was named GM of Ringier Ukraine.

Attila Mihók will continue to head Ringier business in Serbia, for which he has been responsible since 1 January 2004. Mihók (31) studied informatics and business and started work at the daily newspaper Nemzeti Sport in 1997, which was acquired by Ringier in 1998. He was Ringier Hungary IT Director and online responsible [1999 –2001] and became publishing manager of the Sport Group, GM in Serbia in 2004, and he headed Ringier business in Ukraine from August 2006 until September 2007.

Béla Papp will deal with the development of new business fields and be directly responsible to Group Division Head of New Media, Thomas Trüb, member of the Ringier Group Executive Board. Papp (46) studied history and diplomacy at Georgetown University (USA) and worked for the Economist Group in Vienna [1987-1996/ editor-in-chief of the Business Central Europe Magazine], ABN Amro Bank as CEE Marketing and Communications Director [1996-1999] and head of Business Press at Sanoma in Budapest starting in 1999 and from 2002 at Ringier.

October 12, 2007

Ringier Romania is selling its daily sports newspaper

Filed under: newspapers,romania,transactions — iann @ 9:15 am

The transaction through which the president of Media Pro Group will regain the daily sports newspaper Pro Sport, is awaiting for the Competition Council approval, writes one of the romanian financial newspaper, Business Standard. The transaction value is worth EUR 8,3 million with VAT included. Although at the time of Pro Sport’s selling [2002], its first owner, Sarbu signed a contract which stipulated that he didn’t have the right to launch or to buy, for 5 years, any other daily newspaper, interdiction that had as deadline, February 2008, it can be violated thanks to the fact that the transaction involves the same companies, Media Pro and Ringier. The transaction takes places at 5 years since Sarbu has sold the same newspaper to the Ringier Romania for 6,5 million $, without VAT (7,7 million $ with VAT included// 8,1 million euros)

Adrian Sarbu, the MediaPro’s boss has studied the possibility of launching or buying a sports newspaper even since march, this year, but the opportunity became real when Central European Media Enterprises (CME) took over the television channel Sport.ro. A positive fact of this transaction is that it will make easier the access of Media Pro to the copyrights of the national football team games, starting 2008.

According to certain sources in the publishing industry, 2007 is the first year when ProSport doesn’t have any financial losses, the incomes from advertising space in 2007 being exceeded by 30%. The daily newspaper will be purchased by Sarbu through his company, Publimedia, which is owned by him integrally, whithout the American partner CME who is the main shareholder in other companies run by Sarbu on the audio-video segment.

Following this transaction, the Pro Sport’s employees who won’t agree to continue their work at the newspaper, will receive from Ringier a three months compensation in advance. Some rumors in the typography industry say that Ringier management has already noticed the printing houses in Timisoara and Cluj that the newspaper would no longer be printed in the certain locations.

At the time of its selling in 2002, Prosport was leader on the segment in terms of copies and audience, but Gazeta Sporturilor gained the first position, being run by one of the best journalists and press managers, Catalin Tolontan. Together with another well-known sports journalist, Ovidiu Ioanitoaia, has launched successfully daily sports newspaper prosport (in 1997), but after 6 months from the selling of the Media pro’s newspaper to Ringier, the whole team (108 people) has decided to leave the company and go to gazeta sporturilor [intact group] in order to make it number 1.
S1 2007:

Gazeta: 71.402
Prosport: 65.390

2006:
Prosport: 76.425
Gazeta: 73.423

2005:
Prosport: 67.063
Gazeta: 64.153

October 11, 2007

IMSG acquires balkans pr firm V+O Communication

Filed under: bulgaria,greece,public relations,romania,transactions — iann @ 6:48 am

International Marketing & Sales Group Limited (AIM: IMSG)  announces the acquisition of V+O Communication, one of the leading Balkans business and marketing communication consultancies. In the year to 31 December, 2007, V+O’s turnover is expected to be about US$7.3m. IMSG has acquired the entire share capital of V+O for an anticipated maximum consideration of Euro10.75m. The exact amount of the purchase consideration, which will be paid in three tranches over the next 4 years, will be calculated by reference to the profitability of V+O over this period.

Established in 2000, V+O has grown rapidly and is today a leading agency in Greece and the Balkans. With offices in Athens/Greece, Sofia/Bulgaria and Bucharest/Romania and a team of 60 communication specialists. V+O’s clients include Coca-Cola Hellenic Bottling, HP, Romtelecom and Cosmote/Romania.

IMSG also aquired this summer romanian advertising company Friends Advertising for 2,54 mil. euro — 70% of shares.

October 10, 2007

Edipresse give party’s in poland

Filed under: magazines,poland — iann @ 3:13 pm

i hope it’s the last news from Poland this week :). the new fortnightly magazine, covering renowned celebrities and stars, “Party celebrity lives” will make its debut on the polish market. the publication is being launched by polish subsidiary of swiss Edipresse.

key facts about “Party celebrity lives”
– average circulation: 460,000 copies
– planned sales: 180,000 copies
– number of pages: 84 

Edipresse Polska S.A. publishes 16 magazines, including:
[june data// title: average single press run// total sales]
the weekly “Przyjació³ka”: 589,616 // 367,711
opinion weekly “Przekrój”: 135,333 // 67,029
the fortnightly “Viva!”: 349,500 // 215,242
a number of parenting magazines such as “Mamo to ja” [164,937 // 91,941], “Twoje dziecko” [135,000 // 65,642] and “Twój maluszek” [202,400]
the health monthly “Vita”: 152,727 // 83,025
a beauty magazine “Uroda”: 124,925 // 69,312
an interior decoration monthly “Dom i wnêtrze”: 39,990 // 16,192
a shopping monthly “Hot Moda & Shopping”: 190,000 // 94,972

in fipp world magazine trends 2006/2007 edipresse polska in ranked number 6 as major consumer magazine publisher in term of circulation [but there are 2005 datas]. edipresse is present in 20 countries and territories [including Poland, Romania, Ukraine, Russia]

October 9, 2007

a “Times” for the Poles

Filed under: newspapers,poland — iann @ 12:17 pm

the Polskapresse publishing house will launch these days a national daily newspaper in Poland, within a brand and editorial partnership with british newspaper The Times. Polskapresse is the third player on the polish publishing market, after Axel Springer and Agora, in number of sold copies, and the most important publisher on the regional press, being owned by the german Verlagsgruppe Passau.

this movement is quite notable for this market that recently was considered very still until the breakthrough of Axel Springer on the dailies market, with Fakt tabloid [launched in 2003], which managed to depose Gazeta Wyborcza quality (of Agora) and also to have a negative impact on the local dailies’ sales. moreover Verlagsgruppe doesn’t own a national daily in any country when they have operations in present (Germany, Poland, Czech Republic, Slovakia). Agora tried to strike back with Nowy Dzien mid-market daily (launched on 14th of November 2005), but it was closed after three months (23rd of February 2006). There was also a “war” of costs between axel and agora, which resulted in the leaving of Agora’s board of directors’ president, who ran the business from the beginning. [on the same story: sfnblog]

Polskapresse: the weekly sales data of their eight regional dailies reach 2,8 million copies and the sales data of the three TV supplements, to 2 million copies (they also own four weekly publications of free of charge advertisements, a free of charge daily newspaper, few websites and six printing houses)

Polskapresse products sales [may 2007]:
Title: Print Run / Sales
Dziennik Zachodni: 113,072 /86,170
Express Ilustrowany: 63,988/ 51,459
Dziennik Bałtycki: 64,594/50,174
Dziennik Polski: 73,045/49,306
Dziennik Łódzki: 63,543/49,017
Gazeta Wrocławska [SP]: 54,542/34,281
Gazeta Krakowska: 42,820/28,103

top polish newspapers sales [may 2007]:

Title/Owner/ Print Run/ Sales
Fakt/Axel Springer: 678,534/ 502,522
Gazeta Wyborcza/Agora: 592,099/ 423,368
Dziennik/Axel Springer: 308,418/ 187,391
Super Express/Media Express: 313,883/ 182,707
Rzeczpospolita/Prespublica [Orkla/Mecom]: 220,616/ 143,490
Dziennik Zachodni/Polska Presse: 113,072/ 86,170
Gazeta Pomorska/Media Regionalne: 98,489/ 85,399
Gazeta Prawna/ Infor: 116,695/ 74,894
Przegląd Sportowy/ Axel Springer 112,063/65,174

Axel Springer keeps on buying in Poland

Filed under: newspapers,poland — iann @ 11:24 am

the german publishing trust Axel Springer is running at this moment the polish daily newspapers market. After buying the “Fakt” tabloid and the “Dziennik” quality, the german Axel makes an exchange with the swedish Marquard Media and gains also a daily sports newspaper (Przeglas sportowy). therefore, the success that the swiss Ringier obtained on the romanian publishing market with dailies Libertatea [tabloid] and Evenimentul Zilei [quality] and sports newspaper Prosport, is also made possible by Axel Springer in Poland.

these are sales figures of the polish dailies market [march 2007, source IF ABC Poland/ZKPD/ with red as products]

Fakt/  543,934
Gazeta Wyborcza/ 464,530
Dziennik/ 211,034
Super Express/ 200,146
Rzeczpospolita/ 146,583
Dziennik Zachodni/ 97,610
Gazeta Pomorska/ 88,674
Gazeta Prawna/ 72,828
Przegląd Sportowy/ 68,120
Express Ilustrowany/ 55,773

« Previous PageNext Page »

Blog at WordPress.com.